مانا انرژی؛ بزرگترین شرکت تولید کننده پنل خورشیدی در ایران
اخبار
1403/4/9

نصب پنل خورشیدی راهکار عدم قطعی برق چاه های کشاورزی

چاه های کشاورزی در ازای استفاده از انرژی خورشیدی، از خاموشی ها معاف می شوند.

وزارت نیرو در اقدامی قابل توجه، مصوبه ای را در خصوص معافیت از برنامه خاموشی چاه های کشاورزی در ساعات اوج بار روزهای 14 خرداد تا پایان شهریورماه، با احداث نیروگاه خورشیدی، تصویب کرده است.
نصب پنل خورشیدی راهکار عدم قطعی برق چاه های کشاورزی

وزارت نیرو در اقدامی قابل توجه، مصوبه ای را در خصوص معافیت از خاموشی چاه های کشاورزی در ساعات اوج بار با احداث نیروگاه های تجدیدپذیر، تصویب کرده است. بر اساس این مصوبه شماره۱۰۰/۲۰/۱۲۴۱۵/۱۴۰۳، چاه های کشاورزی که دارای نیروگاه های خورشیدی هستند، از معافیت خاموشی برق در ساعات پرمصرف برخوردار خواهند بود. این بدان معنی است که این چاه ها در زمان اعمال خاموشی های برق در سراسر کشور، از قطع برق مستثنی خواهند بود و به صورت مداوم می توانند به فعالیت خود ادامه دهند .
طبق تصمیم و برنامه ریزی وزارت نیرو به منظور مدیریت بحران برق و تأمین نیاز شبکه برق سراسری کشور در ایام پیک مصرف، از ۱۴ خرداد تا پایان شهریورماه، برق موتور پمپ چاه های آب در ساعات اوج مصرف، یعنی از ساعت ۱۱ صبح تا ۴ بعدازظهر، با قطعی مواجه می شوند.این تغییر در برنامه برق رسانی به چاه های آب کشاورزی، می تواند تبعات گسترده ای برای بخش کشاورزی داشته باشد.

کاهش محصول، افت کیفیت تولیدات کشاورزی و خسارت های مالی سنگین بر کشاورزان، از جمله پیامدهای احتمالی این اقدام است. طبق آمار اعلام شده، در سال های اخیر که برنامه عدم برق رسانی به چاه های کشاورزی در ساعات اوج گرما اجرا شده است، کشاورزان با کاهش ۲۵ درصدی برداشت محصول در مقایسه با سال های قبل مواجه شده اند. بنابراین به طور مثال با در نظر گرفتن برداشت محصول پسته شهرستان مهولات که عددی در حدود ۱۰هزار میلیارد تومان می باشد، خاموشی چاه های کشاورزی خسارتی معادل ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در سال به کشاورزان و تولیدکنندگان پسته تحمیل می کند.وزارت نیرو با در نظر گرفتن چالش های پیش روی کشاورزان، راهکاری نوآورانه را به اجرا گذاشته است. این مصوبه به کشاورزانی که حداقل ۸۰ درصد از نیاز چاه های خود را از طریق نیروگاه های تجدیدپذیر تأمین می کنند، اجازه می دهد تا از برنامه خاموشی های ساعات اوج بار تابستانی مستثنی شوند این اقدام وزارت نیرو هدف چندگانه ای را دنبال می کند. نخست آنکه با تشویق کشاورزان به احداث نیروگاه های تجدیدپذیر به توسعه این منابع انرژی پاک کمک می کند.
همچنین، این معافیت از خاموشی، امنیت و پایداری تولید محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد، زیرا کشاورزان دیگر نگران قطع برق و اختلال در فعالیت آبیاری زمین های زراعی خود نخواهند بود. از سوی دیگر، این مصوبه در کنار کاهش فشار بر شبکه برق سراسری، به دلیل خرید برق تجدیدپذیر از کشاورزان و صاحبان چاه های کشاورزی نوعی درآمدزایی جانبی برای آنها به شمار می روددر مجموع، این مصوبه وزارت نیرو، گامی مثبت در جهت توسعه انرژی های تجدیدپذیر، تقویت بخش کشاورزی و تحقق اهداف توسعه پایدار محسوب می شود.


مزایای استفاده از انرژی خورشیدی برای چاه های کشاورزی

استفاده از انرژی خورشیدی برای چاه های کشاورزی، راهکار مناسبی است که می تواند به طور همزمان به حل چندین چالش در بخش های مختلف از جمله کشاورزی کمک کند. اولین مزیت استفاده از سیستم های خورشیدی با ظرفیت ۸۰ درصد دیماند پمپ آب چاه های کشاورزی، معافیت از خاموشی های احتمالی است. همانطور که پیشتر ذکر شد این امر، امنیت و پایداری تولید محصولات کشاورزی را افزایش می دهد.
علاوه بر این، استفاده از انرژی خورشیدی برای چاه های آب، به کاهش فشار بر شبکه برق سراسری کمک می کند. چراکه با تزریق برق تولیدی نیروگاه های تجدیدپذیر به شبکه برق یا مصرف مستقیم برق تولیدشده، پمپ های آب چاه ها مستقل از شبکه، بخش اعظمی از برق مصرفی خود را تامین می ;کنند
از سوی دیگر، انرژی خورشیدی یک منبع پاک و تجدیدپذیر است که استفاده از آن در راستای اهداف توسعه پایدار قرار دارد. این موضوع علاوه بر مزایای زیست محیطی، می تواند به توسعه صنعت انرژی های تجدیدپذیر در کشور نیز کمک کند. همچنین، نصب سیستم های خورشیدی برای چاه های آب کشاورزی، می تواند به کاهش هزینه های برق و سوخت مصرفی برای کشاورزان منجر شود. در شرایطی که قیمت حامل های انرژی رو به افزایش است، فروش برق تجدیدپذیر به شبکه در طول سال می تواند هزینه برق مصرفی پمپ های آب را تامین نماید.


راهکار مانا انرژی برای کشاورزان

شرکت مانا انرژی پاک به عنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده انواع پنل خورشیدی در ایران، علاوه بر تنوع محصول با کاربردهای خانگی، صنعتی و نیروگاهی در ظرفیت های مختلف، دارای تیم مجرب فنی و مشاوره خورشیدی در خدمت کشاورزان سراسر کشور می باشد.
برای محاسبه ظرفیت سامانه خورشیدی مطابق با مصوبه اعلام شده توسط وزارت نیرو، می توانید از طریق فرم تماس با ما شرکت مانا انرژی پاک با کارشناسان مجموعه تماس حاصل نمایید.
همچنین با توجه به پراکندگی گسترده نمایندگان فروش کشوری مانا انرژی در سراسر ایران، برای کسب اطلاعات دقیق و دریافت طرح فنی-اقتصادی پیشنهادی متناسب با دیماند موتورهای پمپ آب چاه های کشاورزی خود می توانید با نزدیکترین نمایندگی شهر خود در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی