مانا انرژی؛ بزرگترین شرکت تولید کننده پنل خورشیدی در ایران
اخبار
1402/9/13

احداث نیروگاه ۱۴۰ مگاواتی خورشیدی محلات

آغاز تحول در نیروگاه ‌های تجدیدپذیر ایران

نیروگاه خورشیدی ۱۴۰ مگاوات محلات، یکی از پروژه های مانا انرژی پاک به شمار می رود که تاکنون ۱۰ مگاوات از این پروژه به بهره برداری رسیده و به شبکه سراسری برق متصل شده است. فاز دوم پروژه شامل ۱۳۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی است که بخش بزرگی از تجهیزات اساسی آن تامین شده و در مراحل اجرایی قرار دارد.
احداث نیروگاه ۱۴۰ مگاواتی خورشیدی محلات

شرکت تامین انرژی مانا به عنوان زیرمجموعه مانا انرژی پاک (اولین و بزرگترین تولیدکننده سلول و پنل خورشیدی در ایران)، یکی از برندگان این مناقصه جهت احداث ۱۴۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در شهرستان محلات استان مرکزی است. از آغاز عقد قرارداد این مجموعه طراحی فنی، تامین تجهیزات و اجرای این پروژه عظیم را شروع کرد. تاکنون ۱۰ مگاوات از این پروژه بهره برداری و به شبکه سراسری برق متصل شده است. فاز دوم پروژه شامل طراحی، تامین تجهیزات و اجرای ۱۳۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی است که بخش بزرگی از تجهیزات اساسی آن تامین شده و در مرحله اجرایی قرار دارد.


بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، مصوبه شورای اقتصاد در تاریخ ۱۲ مهرماه ۱۴۰۲، ساخت ۴،۰۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از محل صرفه‌جویی سوخت به تصویب رسید. طبق تصمیم وزارت نیرو، مصوبه مذکور در قالب مناقصه توسط سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) پس از ارزیابی کیفی سرمایه گذاران حقوقی برگزار و قرارداد اجرای پروژه های خورشیدی نیروگاهی با برندگان نهایی مناقصه منعقد گردید.
از مزایای این پروژه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تامین متوسط سالیانه ۲۵۹،۰۰۰ مگاوات ساعت انرژی برق مورد نیاز در مصارف صنعتی و خانگی کشور
  • استفاده از ۱۰۰% توان داخلی مجموعه مانا انرژی پاک در تامین صفحات خورشیدی مورد استفاده در پروژه
  • کاهش سالیانه بیش از ۱۳۰،۰۰۰ تن انتشار گاز CO2
  • کاهش مصرف سالیانه ۹۸،۰۰۰،۰۰۰ مترمکعب گاز طبیعی
  • اشتغال آفرینی به میزان ۱۴۰ نفر در زمان اجرا و ۳۰ نفر در زمان بهره برداری پروژه

می توان گفت با این اقدامات، ایران در مسیر توسعه پایدار و استفاده از انرژی ‌های تجدیدپذیر قرار دارد و امید می ‌رود که این تحولات به بهبود شرایط انرژی کشور کمک کند.

مطالب پیشنهادی