مانا انرژی؛ بزرگترین شرکت تولید کننده پنل خورشیدی در ایران
اخبار
1403/6/25

نشست بین المللی "بررسی راه های ارتقای نقش انرژی های تجدیدپذیر در تامین انرژی ایران" برگزار شد

اشتفان پریزنر: در مسابقه بین ‌المللی برای تولید انرژی ارزان‌ تر، انرژی خورشیدی برنده است.

نشست بین المللی "بررسی راه های ارتقای نقش انرژی های تجدیدپذیر در تامین انرژی ملی در ایران" با میزبانی ساتبا و دفتر سازمان ملل متحد در ایران روز سه شنبه ۲۰ شهریور در ساتبا آغاز شد. در این نشست نمایندگانی از آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر (IRENA)، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران (UNIDO) ، وزارت امور خارجه، سیاست گذاران و نمایندگان نهادهای دولتی و انجمن های مرتبط حضور داشتند.
نشست بین المللی "بررسی راه های ارتقای نقش انرژی های تجدیدپذیر در تامین انرژی ایران" برگزار شد

به گزارش مانا انرژی و به نقل از روابط عمومی ساتبا، نشست بین المللی "بررسی راه های ارتقای نقش انرژی های تجدیدپذیر در تامین انرژی ملی در ایران" با هدف توسعه سرمایه گذاری و تامین مالی بین المللی در حوزه انرژی های تجدیدپذیر با میزبانی ساتبا و دفتر سازمان ملل متحد در ایران  و مشارکت وزارت امور خارجه، در روزهای سه شنبه ۲۰ شهریور و چهارشنبه، ۲۱ شهریور در سالن شهید مطهری ساتبا برگزار شد.
در این نشست نمایندگانی از آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر (IRENA)، سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران (UNIDO) و وزارت امور خارجه با حضور سیاست‌گذاران، نمایندگان نهادهای دولتی و انجمن های مرتبط، در زمینه ظرفیت‌های مالی بین المللی به گفتگو پرداختند.


دیدگاه های جهانی و تجربیات در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، نقش همکاری ها و سرمایه گذاری بین‌المللی در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران، برنامه ایران برای توسعه انرژی‌های پاک از محورهای سخنرانی در روز نخست این نشست بود.
معرفی گزارش ارزیابی آمادگی کشورها در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و بررسی راهکارهای تسهیل سرمایه گذاری و پشتیبانی از پروژه‌های انرژی‌های پاک در ایران و برگزاری میزگرد درباره نقشه راه تامین مالی بین المللی و سرمایه گذاری در پروژه های تجدیدپذیر، محورهای سخنرانی در روز دوم برگزاری نشست را شکل داد.

مسعود رضایی، مدیر کل برنامه‌ریزی راهبردی و امور بین‌الملل ساتبا، اشتفان پریزنر، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، غلام‌حسین درزی، مدیر کل امور بین الملل زیست محیطی و توسعه پایدار وزارت امور خارجه، ریاض مدب، مدیر مرکز انرژی پایدار برنامه توسعه ملل متحد سازمان ملل متحد، نسیم شکاری، متخصص انرژی تجدیدپذیر سازمان توسعه صنعتی ملل متحد لندن، حسین خواجه‌پور، متخصص انرژی برنامه عمران سازمان ملل متحد در ایران، استفانو پیستوله، کارشناس سیاست جهانی انرژی در برنامه عمران سازمان ملل متحد و اندرو بلکرز، دپارتمان مهندسی، دانشگاه ملی استرالیا، کانبرا در این نشست دو روزه ارایه داشتند.
در این نشست برنامه تامین مالی آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر شامل برنامه‌های The Energy Transition Accelerator Financing (ETAF) وClimate Invest Platform (CIP) ، تشریح شد و زمینه‌های مشارکت و استفاده از ظرفیت‌های برنامه‌های مذکور مورد بحث و بررسی و توافق قرار گرفت.


ساختار تامین مالی شتاب‌دهنده انتقال انرژی(ETAF) یکی از ابزارهای نوین تامین مالی (IRENA) است که منابع آن با مشارکت و همکاری موسسات تامین مالی نیمه دولتی و توسعه‌ای و نیز بانک های توسعه ای و منطقه ای چند جانبه تامین می شود. پلتفرم دوم آژانس نیز تامین مالی اقلیمی(CIP)  نام دارد که با هدف تامین مالی در کشورهای در حال توسعه و تسهیل  استفاده از ظرفیت صندوق‌های اقلیمی بین المللی برای کشور عضو آژانس ایجاد شده است.
فرانچسکو لاکامرا، دبیر کل آژانس بین المللی انرژی های تجدیدپذیر، خطاب به اعضای این نشست گفت: افزایش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در ایران نیازمند ترکیبی از اقداماتی در زمینه خط مشی گذاری، مشوق های مالی، انتقال تکنولوژی و آگاه سازی در استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است و همکاری های بین المللی نیز می تواند موجب ایجاد حمایت های پایدار شده و همچنین سرعت بخشی به تلاش های ملی در این مسیر شود.
اشتفان پریزنر، هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل متحد در جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه در این کارگاه‌ دو روزه، پتانسیل قابل توجه ایران برای اینکه بتواند در انرژی‌های تجدیدپذیر در دنیا راهبری داشته باشد مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: موقعیت منحصر به‌فرد ایران با وجود بیش از ۳۰۰ روز آفتابی و وزش باد قابل توجه، این قابلیت را به ایران داده است تا بتواند با استفاده از نیروهای طبیعی کشور، انرژی های تجدیدپذیر از جمله انرژی باد و خورشید را توسعه ببخشد؛ همچنین ایران علاوه بر پتانسیل اولیه، از نیروی انسانی لازم برای فعالیت در انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار است به گونه ای که سالانه بیش از ۲۳۰ هزار مهندس در ایران تربیت می شود.


سید مهدی حسینی، مدیر کل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه گذاری و تجهیز منابع مالی ساتبا در این نشست عنوان کرد: ساتبا در نظر دارد با توجه به عضویت ایران در آژانس مذکور، همکاری با آژانس مالی (IRENA) را در بخش ظرفیت سازی فنی از طریق برگزاری دوره ها و وبینارهای آموزشی و همچنین ظرفیت های تامین مالی سبز با استفاده از حمایت های آژانس و نیز بکارگیری ساختارهای ایجاد شده با هدف توسعه تجدیدپذیرها و ایجاد ابزارهای نوین تامین مالی توسعه دهد.
اشتفان پریزنر، در این نشست افزود: ایران از لحاظ اقتصادی، وجود بخش خصوصی، دولتی و نیروی انسانی توان خوبی برای توسعه تجدیدپذیر دارد و این آینده روشنی را برای ایران ترسیم می‌کند؛ سازمان ملل متحد هم به طور کامل تعهد دارد که به ایران در این مسیر کمک کند. وی همچنین خاطر نشان کرد: در این نشست، سخنرانان متخصص بیان کردند که در مسابقه بین‌المللی برای تولید انرژی ارزان‌تر، انرژی خورشیدی برنده است.

بیشتر بخوانید: گزارش آماری ماهانه انرژی های تجدیدپذیر ایران - تیرماه ۱۴۰۳

مطالب پیشنهادی