مانا انرژی؛ بزرگترین شرکت تولید کننده پنل خورشیدی در ایران
اخبار
1403/4/16

استفاده از هوش مصنوعی در سیستم های انرژی خورشیدی

امروزه هوش مصنوعی جایگاه خود را در همه صنایع و حوزه های کوچک و بزرگ علمی پیدا کرده است

محققان دانشگاه‌های چین و مالزی، مطالعات مختلف در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برای حل چالش های سیستم های فتوولتائیک را بررسی و مقایسه کرده‌اند. براساس این پژوهش، هوش مصنوعی پیشرفت های انقلابی در بهره وری، قابلیت اطمینان و پیش بینی تولید انرژی خورشیدی به همراه خواهد داشت.
استفاده از هوش مصنوعی در سیستم های انرژی خورشیدی

محققان دانشگاه ­های چین و مالزی به بررسی تأثیر هوش مصنوعی بر سیستم­های تولید برق خورشیدی و کاربردهای مرتبط با آن پرداخته ­اند. در این پژوهش، آنها بر کاربردهای هوش مصنوعی در ردیابی نقطه حداکثر توان(MPP)، پیش­ بینی توان خروجی و تشخیص خرابی در سیستم ­های خورشیدی متمرکز شده­ اند.
MPP در سیستم ­های خورشیدی به "نقطه حداکثر توان" (Maximum Power Point) اشاره دارد. در سیستم های فتوولتائیک (خورشیدی)، هر پنل خورشیدی دارای یک منحنی مشخصی است که بیانگر رابطه بین ولتاژ و جریان تولید شده توسط آن است. این منحنی دارای یک نقطه ­ای است که در آن توان تولیدی پنل به حداکثر مقدار خود می ­رسد.

این نقطه بهینه که توان خروجی را به حداکثر می ­رساند، به اسم "نقطه حداکثر توان" یا MPP شناخته می ­شود. هدف در سیستم ­های خورشیدی، ردیابی و حفظ این MPP است تا بیشترین بازدهی تولید برق حاصل شود. محققان با تحلیل مقالات منتشر شده، تکنیک­های هوش مصنوعی مختلف از جمله استفاده از یک تکنیک و الگوریتم هوش مصنوعی یا ترکیبی از آنها برای حل مسائل ردیابی MPP را بررسی و مزایا و معایب آنها را ارزیابی کردند. برای پیش ­بینی توان نیز، این پژوهش نشان داده است که الگوریتم ­های هوش مصنوعی می­ توانند انحرافات ناشی از خرابی یا ایرادات سیستم را که ممکن است با بازرسی مستقیم و توسط نیروی انسانی تشخیص داده نشود، از عملکرد عادی آن تشخیص دهند.

به گفته محققان دانشگاه فناوری پکن، پیام کلی این پژوهش این است که چشم­ انداز امیدوارکننده­ ای برای استفاده از هوش مصنوعی جهت ایجاد راهکارهای کارآمدتر در زمینه انرژی وجود دارد. با بهبود بهره­ وری و توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر با استفاده از هوش مصنوعی، پتانسیل قابل توجهی برای کاهش انتشار جهانی کربن و همچنین افزایش سطح دسترسی جمعیت گسترده­تر به انرژی های پاک بر روی زمین وجود دارد. این مقاله همچنین به چالش­هایی که در مسیر بهبود کارایی سیستم های خورشیدی وجود دارند، اشاره می­ کند. از جمله چالش­های پیش رو، بازنگری استانداردهای تدوین شده برای دستیابی به خنثی­ سازی انتشار کربن، همکاری بین رشته­ های علمی مختلف و همچنین شبکه­ های هوشمند نوظهور می ­باشند.
براساس گفته محققان این پژوهش، گام­های بعدی در این زمینه باید بر پیشرفت تکنیک­های هوش مصنوعی برای سیستم های خورشیدی، پیاده ­سازی راه حل­های هوش مصنوعی در زیرساخت های موجود، توسعه سیاست­های حمایتی، افزایش آگاهی از مزایای هوش مصنوعی و هماهنگی با اهداف پایداری در جهان متمرکز شود


منبع خبر: پی وی مگزین

مطالب پیشنهادی