مانا انرژی؛ بزرگترین شرکت تولید کننده پنل خورشیدی در ایران

مزایای انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی، بی‌آلایش، فراوان و تجدیدپذیر، راهی روشن برای دستیابی به آینده‌ای پاک و پایدار

انرژی خورشیدی مزایای بی‌نظیر بسیاری را برای بشریت به همراه دارد. این منبع تجدیدپذیر و پاک، از دسترسی همگانی به برق ارزان‌قیمت حمایت می‌کند. همچنین استفاده از انرژی خورشیدی، آلودگی‌های زیست‌محیطی را به حداقل رسانده و نقش مهمی در مقابله با تغییرات آب‌وهوایی ایفا می‌کند. عدم وابستگی به سوخت‌های فسیلی و دسترسی گسترده به این منبع انرژی پایدار، از دیگر مزایای بی‌بدیل انرژی خورشیدی است که می‌تواند آینده‌ای روشن را برای بشر رقم بزند.
مزایای انرژی خورشیدی

می­توان گفت امروزه کمتر کسی است که نیروگاه های خورشیدی کوچک یا بزرگ را ندیده باشد و یا در مورد آنها نشنیده باشد. اما دلیل تلاش جامعه جهانی برای ترویج و فرهنگ­سازی استفاده از این انرژی چیست؟ آیا صرفا بحث ناترازی انرژی و کافی نبودن منابع سنتی برای تولید برق است؟ یا موضوعات مهم­تری نیز دلیل این جنب و جوش جهانی برای جایگزینی سبد انرژی مصرفی با انرژی ­های تجدیدپذیر وجود دارد؟ به عبارتی دیگر مزایای انرژی خورشیدی چیست که جهان به سمت تامین انرژی مورد نیازش از این منبع حرکت کرده است؟
پاسخ سوالات فوق یا از این دست سوالات، با شناخت و بررسی دقیق مزایای انرژی خورشیدی و مقایسه آن با دیگر منابع، قابل دستیابی است.
بیراه نیست اگر بگوییم مزیت­ های انرژی خورشیدی و به کارگیری آن برای تولید برق، به گونه­ای که هم دغدغه­های سطح جهانی را شامل شوند و هم دغدغه­های معیشتی فردی را، بسیار زیاد است. اگر شما هم می­خواهید تمام ابعاد مزیت انرژی خورشیدی را بر طبق منابع روز دنیا بدانید، در این مقاله با مانا انرژی همراه باشید.

 

اولین مزیت انرژی خورشیدی: پایدار و تجدیدپذیر 

خورشید، تنها ستاره در منظومه­ای است که ما زمینی­ها در آن زندگی می­کنیم. این ستاره، حجم عظیمی به شکل کره است که از مواد مختلفی مثل هیدروژن و هلیوم تشکیل شده است. تبدیل هیدروژن به هلیوم طی واکنش همجوشی هسته­ای با آزاد شدن انرژی بسیار زیادی همراه است که این انرژی آزاد شده به شکل نور و گرما به زمین می رسد. بنابراین از مزایای انرژی خورشیدی که ما آن را به وسیله پنل های فتوولتائیک به برق تبدیل می­کنیم، ناتمام، تجدیدشونده و پایدار بودن آن است. برخلاف سوخت­های فسیلی که اساس نیروگاه­های برق سنتی هستند، انرژی خورشیدی بی­پایان و همواره در دسترس انسان است.
در مورد پیش­بینی زمان به اتمام رسیدن منابع فسیلی زمین و پاسخ به این سوال که ذخایر فسیلی باقی مانده تا چه زمانی پاسخگوی نیاز انسان خواهد بود، تحقیقات بسیار زیادی انجام شده است. به طور مثال نتایج یکی از تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۹ میلادی در مجله­ای معتبر منتشر شده، حاکی از این است که زمان تخلیه ذخایر سوخت فسیلی برای نفت، زغال سنگ و گاز به ترتیب تقریباً ۳۵، ۱۰۷ و ۳۷ سال می­باشد. این بدان معناست که ذخایر زغال سنگ، تنها سوخت فسیلی باقی­مانده پس از سال ۲۰۴۲ خواهد بود و  حداکثر تا سال ۲۱۱۲ موجود است.

 

دومین مزیت انرژی خورشیدی: پاک و دوستدار محیط زیست

از دیگر مزایای انرژی خورشیدی می­توان به این اشاره کرد که این منبع به دلایل متعددی به عنوان یک منبع انرژی پاک شناخته می­شود. فرآیند تولید برق توسط پنل های خورشیدی، برخلاف نیروگاه­های فسیلی، بدون انتشار گازهای گلخانه­ای یا سایر آلاینده­هایی می­باشد که در آلودگی هوا و تغییرات آب و هوایی موثرند. در واقع در این فرآیند هیچگونه عمل احتراقی صورت نمی­گیرد. بنابراین می­توان در دسته­بندی اصلی ترین مزایای انرژی خورشیدی گفت خورشید یک منبع دوستدار محیط زیست است. 
علاوه بر این، نگهداری از پنل ‌های خورشیدی معمولاً شامل روش‌های تمیز کردن ساده با استفاده از آب و شوینده­های ملایم است که تضمین می‌کند در روند تعمیر و نگهداری از آن نیز اتفاقی خلاف سلامت محیط زیست رخ نمی­دهد. به طور کلی از مهم­ترین مزیت­ های انرژی خورشیدی این است که این سیستم­ها در حین تولید برق کمترین تاثیر را بر محیط زیست دارند و برای تولید انرژی الکتریکی فقط به نور خورشید وابسته هستند.

 

سومین مزیت انرژی خورشیدی؛ تضمین امنیت انرژی

منظور از امنیت انرژی، تامین امنیت ملی با در دسترس بودن منابع انرژی مورد نیاز جامعه در تمام زمان­ها است. البته در تعریف دقیق ­تر این عبارت به جز در دسترس بودن، فاکتورهای دیگری همچون قیمت انرژی، تنوع سبد انرژی و … نیز موثر هستند که پرداختن به جزئیات آن در این مجال نمی­گنجد.
اکثر جنگ­های رخ داده بین ملل و دولت­های مختلف در قرن اخیر بر سر منابع انرژی بوده که به طور نابرابر در سطح کره زمین توزیع شده است. بنابراین یکی دیگر از مزایای انرژی خورشیدی را می­توان در دسترس بودن آن در سراسر کره زمین و در نتیجه افزایش امنیت انرژی در کشورهای متکی به این منبع دانست. در مجموع با استفاده از انرژی خورشیدی، می‌توان امنیت انرژی را در تولید برق، تامین گرمایش، و حمل و نقل افزایش داد.

 

چهارمین مزیت انرژی خورشیدی؛ قیمت تمام شده رقابتی

داده‌های مربوط به قیمت انرژی در دنیا اهمیت روزافزون منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی را نشان می‌دهد. روند قیمت پنل های خورشیدی و رشد ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر نصب شده در سطح جهانی، عوامل کلیدی تأثیرگذار بر چشم ­انداز کلی انرژی و به طور ویژه بر قیمت­های جهانی انرژی هستند.  یکی از مزایای انرژی خورشیدی این است که قیمت تمام شده آن در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافته است و به طور فزاینده ­ای با تولید برق سنتی مبتنی بر سوخت‌های فسیلی رقابت می‌کند. گزارش ارنست اند یانگ (EY) نشان می‌دهد که با وجود فشارهای تورمی، در حال حاضر میانگین جهانی هزینه تراز شده برق (LCOE) برای سیستم­ های فتوولتائیک، 29 درصد کمتر از ارزان­ترین جایگزین سوخت فسیلی است.

 

پنجمین مزیت انرژی خورشیدی؛ کاهش تلفات تولید و انتقال

از آنجایی که یکی از مهمترین مزایای انرژی خورشیدی، امکان تولید انرژی الکتریکی در محل مصرف می باشد، در نتیجه تلفات تولید و انتقال انرژی در این نوع سیستم­ها در مقایسه با نیروگاه­های برق فسیلی کمتر است. با توجه به اینکه در نیروگاه­های فسیلی، انرژی الکتریکی باید از راه دور و از طریق خطوط انتقال به محل مصرف انتقال داده شود و تلفات شبکه انتقال حدود ۱۰-۵ است، می­توان نتیجه­گیری کرد که تلفات در تولید و انتقال برق فتوولتائیک در مقایسه با نیروگاه­های فسیلی کمتر خواهد بود.

برای تهیه مقاله از منابع متعددی همانند IRENA و PV-Magazine استفاده شده است

مطالب پیشنهادی